UPDATES

Interactieve dashboard voor effectieve energieprestatie kantoren

Door Redactie - 1 november 2017

Tags:

Royal HaskoningDHV organiseert sinds 2013 in verschillende sessies het Benchmark- en leertraject Energieprestatie Kantoren. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is initiator van de benchmark en is sindsdien actief betrokken. Dit jaar waren de deelnemers ING, ABN-AMRO en Rijksvastgoedbedrijf (inclusief Belastingdienst en Rijkswaterstaat), evenals de facilitaire organisatie van Royal HaskoningDHV.

Royal HaskoningDHV ontwikkelde een interactief dashboard om hun energieprestaties te kunnen vergelijken met dat van anderen. Het onderscheidende vermogen van deze oplossing ligt in het afzetten van het energieverbruik tegen het gebruik en de bezetting van het gebouw. Daarmee kunnen de gebruikers appels met appels vergelijken.

Alle aangereikte meetdata van de best en worst cases worden overzichtelijk gevisualiseerd in de dashboards, op zowel organisatie- als kantoorniveau. Het online dashboard is daarnaast op een gemakkelijk manier te delen met collega’s en leveranciers.

Van elkaar leren

‘Reden is dat ze bijna allemaal meedoen aan het MJA3-convenant,’ zegt consultant Marieke Oosterbaan van Royal HaskoningDHV. ‘Naast het aanleveren van data, wilden ze ook van elkaar leren door vergelijk en dialoog.’

Het meten is één, maar wat doe je met die gegevens? Oosterbaan: ‘In het leertraject kwam onder meer deze vraag naar voren: hoe neem je verschillende leveranciers mee in je ambities voor betere energie-efficiëntie? Zeker bij bijvoorbeeld het up-to-date houden van het gebouwbeheersysteem is er veel te winnen. Het slim inzetten van data geeft een solide basis om met hen in gesprek te gaan over verdere optimalisatie.’

Dezelfde problemen

Alle partijen blijken met wisselend succes te worstelen met dezelfde problemen. Vaak valt er winst te halen uit voor de hand liggende zaken die toch over het hoofd gezien worden, zoals: let op energiegebruik op weekend- en feestdagen en buiten kantoortijd en op de ontwikkeling van pieklast in verhouding tot basislast.

Verder betaalt het zich uit om cijfers steeds te vergelijken met de stijging/daling van het vergelijkbare maandgebruik in het voorgaande jaar. Incidenteel hoog of afwijkend verbruik, veelal veroorzaakt door W-installaties, komt zo nu en dan voor maar blijkt weinig impact te hebben op het totaalgebruik. Is het dan wel de moeite waard om daarop te sturen, vragen enkelen zich af? Zonder monitoring op incidentele afwijkingen schat men in al 90% van de besparingskansen te pakken te hebben.

Besparingspotentie

Overal is nog besparing mogelijk, concludeert men op basis van de data-analyses in het dashboard. De deelnemers scharen zich gezamenlijk achter de waarneming dat ook de ‘best cases’ nog besparingspotentie hebben. Dat kan zitten in techniek (zoals verlichting of rendement van installaties) of juist in de beheerprocessen (zoals betere afstelling van instellingen op gebruik).

Vast staat dat er nog veel moet én kan gebeuren op het terrein van energiereductie en een efficiënter functionerende portefeuille. Het gebruiksvriendelijke dashboard van Royal HaskoningDHV kan daar echter een ondersteunende rol bij spelen. Adviseur Marieke Oosterbaan van Royal HaskoningDHV wil deze benchmark en het leertraject Energieprestatie graag voortzetten en delen met andere geïnteresseerde partijen die met dezelfde problemen worstelen. Kijk hier voor meer informatie.

Rapport

Bekijk hieronder het volledige rapport ‘Energieprestatie van kantoren: hoe het delen van onze energie-agenda’s leidt tot meer succes’ van Royal HaskoningDHV.

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?
Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Download [566.47 KB]

Bron: RVO en Royal HaskoningDHV