Column: Hoe creatief is de bouw- en vastgoedsector?

Door Gerben van Dijk – Als het aantal 1 aprilgrappen de graadmeter is, dan ziet het er slecht uit. In de ICT wereld buitelen de grappen over elkaar heen. Wie heeft niet even gekeken bij het nieuwe Google Nose of schatzoeken via historische kaarten op Google Maps. En had u deze gezien: het software bedrijf Sping dat de Nederlandse overheid gaat helpen om automatisch boetes te innen op basis van de gegevens van uw mobiele telefoon.

Laurenskerkbelasting

Het-nieuwe-thuiswerken-1aprilOok overheden lieten zich niet onbetuigd. Wethouder Jantine Kriens nam afscheid van Rotterdam met een geslaagde grap:
de eenmalige Laurenskerkbelasting. Om de monumentale Laurenskerk een broodnodige renovatie te geven krijgen alle gebouwen in de stad die hoger zijn dan deze kerk een belastingaanslag van 500 euro per meter. Compleet met brief waarin de aanslag werd aangekondigd, persbericht, etc. Diverse media namen het bericht over, inclusief een ‘niet blije’ reactie van de Euromast. Met hun 185 meter werd deze belasting wel een kostbare aangelegenheid.

Economische motor

Maar goed, ik begon met de vraag hoe creatief de bouw- en vastgoedsector is. Een sector die volgens de voorzitter van Bouwend Nederland tot een belangrijke pijler en aanjager van de Nederlandse economie gerekend mag worden. Van een sector die bedenkt, maakt en verkoopt mag je best een paar goede grappen verwachten. Bovendien is de sfeer in de sector zodanig dat een beetje vrolijkheid geen kwaad kan. Of is grappen maken dan ongepast? Ik zou denken van niet. De beter doordachte grappen worden vaak gebruikt om op luchtige wijze aandacht te vragen voor de afzender of een belangrijke vraag of probleem voor het voetlicht te brengen.

1-april grappen

Wat heeft de dag van 1 april voor de bouw- en vastgoedsector opgeleverd? Ik kwam onder andere deze tegen: Transformatie van leegstaande woningen in kantoren (Ernst Architect), historisch bier bij de Noord-Zuid-Lijn (Heineken), een skatehal op Papendal (Cadomotus), een golfbaan tegen leegstand (VNO-NCW Den Haag), rijke Rus koopt kasteel (Medemblik), windmolens langs de rondweg (Groningen) en herbestemming van een oud postkantoor (Donald Trump). Nog meer zijn er hier te vinden. Originele en goede grappen, maar ik had eigenlijk wel wat meer verwacht.

Creativiteit

Is het aantal en de kwaliteit van de 1 aprilgrappen bepalend voor de creativiteit in een sector? Natuurlijk niet, maar het zegt ook niet niets. Niet alleen over creativiteit en originaliteit, maar ook over openheid en zelfreflectie, beter gezegd: zelfspot. En het werkt misschien wel beter dan hard roepen dat je Nederland uit de crisis kan halen.

Ludieke projecten?

Gisteren was uw kans geweest om op ludieke wijze aandacht te vragen voor dat stuk grond waar u wel mag bouwen, maar gezien de huidige markt niet kunt; ‘Koeien op braakliggend terrein’. Voor die nieuwbouwwoningen die al maanden wachten op een nieuwe bewoner-eigenaar ‘Opname nieuwe Spielberg in …’. Of voor dat kantoorpand dat al zo lang leegstaat waar nu de perfecte ‘over de top’ 1-april herbestemming voor is; ‘De eerste volkstuin in een oud kantoor’. Of …

Misschien greep u wel uw kans, maar heb ik het gemist. Dat hoor ik dan graag. En anders ben ik benieuwd waar u in 2014 mee komt!

Gerben van Dijk is procesmanager bij Vernieuwing Bouw.

Ps. Ook Vernieuwing Bouw moet de hand in eigen boezem steken. Wij hadden een grap bedacht en toen besloten dat ie niet kon. Nog niet of misschien wel nooit niet. Volgend jaar beter.

Bron: Energievastgoed
Foto: Ernst Architect


Een antwoord op “Column: Hoe creatief is de bouw- en vastgoedsector?”