Opinie Selina Roskam: Vertrouwen op een bierviltje

Door Selina Roskam (RVO.nl) – Aankomende week wordt in het Platform Duurzame Huisvesting de eerste Menukaart Prestatiecontracten gepresenteerd. Spannend, wat krijgt deze concrete tool een ‘go’ van alle platformleden of niet. Afgelopen weken hebben ter voorbereiding discussies plaatsgevonden over prestatiecontracten. Heel concreet: welke prestatie indicatoren moet je met elkaar afspreken, hoe monitor je dat en hoe bouw je daarom heen een business model. Maar al deze discussies over woorden, getallen en methodes leiden af waar het om gaat: vertrouwen.

Vertrouwen

30207ed-e1389774658846Vertrouwen in elkaar, in elkaars professionaliteit, integriteit en openheid is wat mij betreft de kern in de hele discussie rondom prestatiecontracten. Eigenlijk zou je op de achterkant van een bierviltje moeten kunnen afspreken wat je wil. “Ik wil graag een comfortabel gebouw met tevreden gebruikers, geen hoge energierekening, tegen deze prijs. Ik heb vertrouwen in jou en jij in mij en als we dat niet meer hebben, dan stoppen we.”

Behoeften

Dit vereist wel dat opdrachtgevers weten wat ze willen, welke behoefte ze hebben in hun gebouw, dat ze weten waar de gebruikers blij van worden en waar niet van. En dat ze weten hoe hun energieverbruik eruit ziet en hoe het gebouw eruit ziet. De uitdaging voor de uitvoerende partij is dat hij op een professionele manier de installatie en gebouw onderhoudt, met het oog op energiebesparing en in het achterhoofd die eindgebruiker die dat gebouw overdag ‘bewoont’.

Prestatiecontracten

Prestatiecontracten vergen dus inspanningen van beide partijen in de huisvestingsketen. Beide partijen hebben hun verantwoordelijkheid die ze met elkaar moeten delen en samen moeten oplossen. Ik kijk uit naar een mooie presentatie donderdag en verwacht dat het Platform Duurzame Huisvesting de nieuwe tool Menukaart Prestatiecontracten met open armen ontvangt.

Selina Roskam is programma-adviseur energiebesparing bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.