Interview met Sven Brookhuis: Het kantoor als merk


Door Wouter Boonstra.

Kantoren zijn plekken om te werken, maar vooral inspirerende omgevingen om mensen te ontmoeten, kennis en informatie uit te wisselen en voorzieningen te delen. Het kantoor wordt steeds vaker een merk. SKEPP-oprichter Sven Brookhuis (www.skepp.nl) vertelt over de metamorfose van typefabriek naar merkbeleving.

Kantorendokter. Zo werd oprichter Sven Brookhuis van kantoorinrichter SKEPP ineens genoemd toen zijn bedrijf in 2011 het slechtste kantoorgebouw van Nederland in de Bijlmer kocht om de Randstad via zijn “showroom” kennis te laten maken met zijn “living office”. ‘De beslissers over het inrichten van kantoren zitten nu eenmaal in het westen van het land, dus daar moesten we als kantoorinrichter zichtbaar zijn.’ Het was een groot succes. Acht maanden later zat het kantoor helemaal vol. Daarop stapte vastgoedfonds NSI naar Brookhuis met de vraag of ze zijn formule konden kopen. ‘We hadden ineens een “kantoorbelevingsformule”. We maakten de afspraak dat SKEPP hun lege panden zou ontwikkelen tot nieuwe kantoren. Er bleek grote behoefte aan te zijn en huurcontracten afsluiten ging heel gemakkelijk.’ Brookhuis zocht naar de verklaring hiervoor en daar ligt meteen de herkomst van de “kantorendokter”. ‘Met bepaalde “ingrepen” weten we kantoren zo in te richten dat mensen er graag naar toe gaan.’

Sven Brookhuis

AtoomClub, BounceSpace en OVVice zijn concepten waar kantoor, retail en horeca elkaar vinden. ‘We brengen waarden bij elkaar die mensen aantrekkelijk vinden.’ De grootste gemene deler van het succes is dat klanten alleen huren wat ze echt nodig hebben, de zogenoemde “managed offices”. ‘De rest van het kantoor delen ze. Daar zit de grote groei in.’ Brookhuis constateert dat werk in deze tijd een verlengstuk is van je eigen persoonlijkheid. ‘Mensen willen zich thuis voelen. Met de cloud, laptops en smartphones is dat al binnen bereik. Als je blijft vasthouden aan het standaard kantoor geeft dat een mismatch. Mensen willen ook prettig kunnen lunchen, een hangplek hebben of in een cafeetje kunnen zitten: werken in vrijheid. Wij maken ruimtes die daarbij aansluiten.’ Het concept AtoomClub zit bijvoorbeeld standaard aan een snelweg, bijvoorbeeld voor de buitendienst die maar eens per week op een kantoor zit en de rest van de tijd onderweg is. Maar bij BounceSpace zijn niet eens parkeerplekken. ‘Daar komen mensen met het fietsje naartoe.’

Brookhuis ziet de kantorenmarkt veranderen in een hotelindustrie, waar straks een paar sterke spelers overblijven. SKEPP begon een jaar of zes geleden en is nu een serieuze speler. ‘Het moeilijke voor de markt destijds was dat het niet aansloot bij vraag en aanbod. De rol van de makelaar veranderde. Bedrijven worden kleiner. Een groot deel van de markt is niet geschikt voor makelaars. Met een kantoor van 60 m2 valt onmogelijk een markt te maken. Wij koppelen nu vraag en aanbod via internet.’ De kantorenleegstand van 8 miljoen m2 is een groot probleem, maar Brookhuis wijst erop dat er ook 8 miljoen m2 “verborgen leegstand” is. ‘Zo’n buitendienst zit daar alleen op maandag. De overige dagen kunnen wij invullen. We kunnen inspelen op pieken en behoeften.’

In delen van kantoorruimtes ziet Brookhuis de toekomst. Waar hij eerst vooral in de vier grote steden kantoorbelevingsformules ontwikkelde breidt hij dat nu uit naar de G32, de 32 middelgrote steden van Nederland met meer dan 100 duizend inwoners, zoals Groningen, Arnhem, Apeldoorn. Zelfs in zijn eigen Almelo zijn al de eerste initiatieven ontplooit. ‘Het is niet alleen leuk om dingen te delen, maar het past ook goed en je deelt energie.’ Op de vraag waar duurzaamheid om de hoek komt kijken antwoordt Brookhuis dat SKEPP zich bekwaamt in het oppakken van kantoorpanden die andere mensen niet zien zitten. Hij noemt de AtoomClub aan de westelijke ring van Amsterdam. ‘Dat gebouw heeft drie jaar leeg gestaan en zit nu vol.’

Duurzaamheid heeft volgens Brookhuis drie dimensies: het pure voortbestaan van het kantoor, energiezuinigheid en green gadgets. ‘Een kantoor moet een groen energielabel krijgen, anders krijg je dit niet meer gefinancierd. Dat betekent niet dat alles er nieuw in moet. Als je een cv-ketel hebt van twee jaar oud, zou het zonde zijn die te vervangen.’ Met green gadgets bedoelt Brookhuis zaken als een overdekte fietsenstalling, een plek om een broodje te eten, groen in de kantoorruimte en last but not least: een douche. ‘Daar is zeker behoefte aan. Je wilt ook voor jezelf duurzaam bezig zijn.’ Daarbij is zitten het nieuwe roken, dus creëert SKEPP staplekken en plekken om staand te vergaderen. ‘Vergaderen gaat dan niet alleen sneller, je bent ook in beweging.’ Merkbeleving kun je “opsluiten” in het merk. “Energie hoort (zelfs letterlijk) bij de AtoomClub. ‘Bij een concept als Spaces zie je dat voormalig medewerkers van een corporate accountant meteen hun stropdas afdoen en daar gaan huren.’ Een ander concept is gericht op efficiency, gemak en internationaal. En een concept als OVVice is voor de generatie die nu op de arbeidsmarkt komt en geen auto meer wil of heeft. BounceSpace is voor de rebelse kantoorgebruiker. ‘Bij een Amsterdamse vestiging zit er bijvoorbeeld een kapper in: de Haarbarbaar.’

De markt voor deze omgevormde kantoren in Nederland is nu ongeveer 2 procent, in het Verenigd Koninkrijk telt Brookhuis 6 procent en in de VS 10 procent. Deze ontwikkeling betekent niet het einde van het traditionele kantoor, denkt hij. ‘We krijgen wel meer variatie in service, dus bijvoorbeeld een receptieloos kantoor of een plek erbij waar je je was kunt doen. Ultiem is dat mensen straks naar kantoor komen als ze niet hoeven te werken. De sociale beleving wordt groter. We delen meer.’ De huidige kantoorleegstand is vooral te wijten aan een marketingtekort en een oververtegenwoordiging van sales in de markt. ‘Al zet je drie makelaars op een product: het product verandert niet. Met de inzet van marketing toon je een prettig kantoor. Als het bezet is, wordt het product aantrekkelijker en vult het kantoor zich vanzelf. De marketingcompetentie maakt zijn entree op de kantorenmarkt.’

Meer horen over dit onderwerp van Sven Brookhuis zelf? Kom naar het congres ‘Kantorenmarkt: wat wil de toekomstige huurder?’ op 14 april in het WTC in Amsterdam.


Geef een reactie

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>