Praktijkvoorbeeld: Vrijheid en merkidentiteit basis voor samenwerking


We horen regelmatig dat we meer moeten samenwerken, dat dit de sleutel is tot succesvolle initiatieven. Hóe je dat doet, blijft vaak onbekend. ‘Dat is maatwerk’, wordt dan gezegd. Of: ‘Ga het gesprek aan, de rest volgt vanzelf’. De initiatiefnemers van de Elfstedenhal in Leeuwarden pakten het concreter aan. Het resultaat is een les waar iedereen van kan leren.

Dit artikel verscheen eerder in Biind magazine en werd geschreven door Reinoud Schaatsbergen.

Het is niet overdreven om te zeggen dat de Elfstedenhal in Leeuwarden in recordtempo is gebouwd. De eerste paal werd geslagen in oktober 2014 en nog geen jaar later, in juni 2015, werd het gebouw in gebruik genomen. Inclusief ontwerp besloeg het gehele proces anderhalf jaar. De truc, beamen zowel Bouwgroep Dijkstra Draisma en de gemeente Leeuwarden, was elkaar de ruimte geven.

Verstand van zaken

Vanaf het prille begin werd er samengewerkt om de Elfstedenhal te realiseren, aldus Bernhard Bijma, projectleider vanuit gemeente Leeuwarden. ‘De enige hal in de stad was een oude Menkenhal die aan het eind van zijn latijn was,’ vertelt hij. ‘Nieuwbouw was de enige optie, maar de stichting die de hal beheerde kon de kapitaalslasten daarvan niet dragen. Tegelijkertijd speelde in de provincie de discussie over het vernieuwen van Thialf.’ Dat is waar de gemeente kansen zag.

‘Wij hebben meegelift op het politieke geweld. We zeiden tegen de provincie, heel basaal: als er in Thialf zoveel geld wordt gestoken, kan het niet zo zijn dat er in Leeuwarden niets gebeurt. We maakten ook kenbaar dat wij al een proces klaar hadden liggen om een nieuwe hal te realiseren.’ Over dat proces is Bernhard eerlijk en glashelder: ‘Wij hebben als gemeente geen verstand van ijshallen. Dus als we de subsidie kregen, stond het vast dat de hal aan de stichting werd verhuurd en zij verantwoordelijk werden voor exploitatie. Waar wij wél verstand van hebben, is aanbesteden. Zo maakten we al direct gebruik van elkaars expertise.’

Samenkomst

‘Energieverbruik en bezoekers; dat is waar een ijshal op draait. Kaartverkoop werd geregeld door de stichting, dus de vraag was hoe we grip konden krijgen op energiereductie. Daar wilden we in ontzorgd worden. Het idee ontstond om de markt zo maximaal mogelijk in te schakelen om tot een optimum te komen van het geld dat beschikbaar was.’ Concreet betekent dit dat de gemeente geen keuzes, methodes of producten verplicht stelde bij het ontwerp- en bouwproces, maar de aannemer geheel vrij liet zolang er werd voldaan aan het programma van eisen.

Meer lezen over de Elfstedenhal, energiezuinigheid en aardwarmte? Lees het volledige artikel in het Biind-magazine!

Bron: Biind

Beeld : Elfstedenhal / Boyen de Boer